Archiwalia
Gry edukacyjne
Dokumenty do pobrania
SEGMENT, czyli PRL dla początkujących – Głównym założeniem gry jest przybliżenie młodym mieszkańcom Trójmiasta oraz osobom odwiedzającym Gdańsk codziennej rzeczywistości PRL. Gra składa się z dwóch krzyżujących się kwadratów, symbolizujących dwie rzeczywistości – oficjalną PRL-owską oraz nieoficjalną, podziemną (tzw. drugi obieg). Rzucając kostką uczestnicy poruszają się po planszy i realizują zaznaczone w scenariuszu gry polecenia, które odnoszą się do najnowszej historii Polski. Gra została zainstalowana na stałe w przestrzeni miejskiej na terenie Placu Solidarności. W Fundacji Centrum Solidarności można wypożyczyć kostkę do gry oraz inne rekwizyty (kartki żywnościowe i publikacja „Segment”) i zagrać na placu z młodzieżą. Możliwe jest również ściągnięcie planszy, wydrukowanie jej i granie na lekcji: [POBIERZ SEGMENT]. Korzystać z niej mogą zarówno osoby indywidualne, jak i grupy zorganizowane (młodzież szkolna w ramach lekcji, turystyczne grupy zorganizowane).
Kolejka – Gra planszowa „Kolejka” opowiada o realiach życia codziennego w latach schyłkowego PRL. Zadanie graczy (od 2 do 5) wydaje się proste. Muszą wysłać swoją, złożona z pięciu pionków, rodzinę do sklepów na planszy i kupić wszystkie towary z wylosowanej listy zakupów. Problem polega jednak na tym, że półki w pięciu osiedlowych sklepach są puste… [czytaj więcej]
Pan tu nie stał! – PRL, lata osiemdziesiąte. Po artykuły luksusowe, takie jak papier toaletowy, cukier, wyroby czekoladopodobne czy herbatę ustawiają się długie kolejki. Wielu z nas pamięta te czasy. Dzisiaj możemy przeżyć to ponownie, tym razem jednak na wesoło! Gra PAN TU NIE STAŁ! przenosi graczy do PRL-u, do czasów centralnego planowania i wiecznych rynkowych niedoborów, symbolem których stały się wszechobecne kolejki do sklepów. Celem gry jest walka o deficytowe towary pojawiające się w sklepach. Nie będzie to jednak takie łatwe, ponieważ wszyscy gracze będą próbować zdobyć buty Relax, wyrób czekoladopodobny czy magnetofon szpulowy! Należy obserwować, co pojawia się w sklepach i nie dać się wypchnąć z kolejki. No chyba, że ktoś krzyknie ci do ucha Pan tu nie stał! [czytaj więcej]
Reglamentacja – Jeżeli zdecydujecie się na rozgrywkę, czeka Was trudne zadanie. Cofacie się do czasów PRL, by zimą 1983 roku powalczyć o dodatkowe kartki na mięso, cukier i inne dobra. Waszym zadaniem jest zrobienie zakupów przed zapowiedzianą wizytą gości. Niestety towar w sklepie jest reglamentowany, a kartki z przydziału często nie odpowiadają temu co musicie kupić. Potrzebne kupony reglamentacyjne mają za to inni. Szybko orientujecie się, że sukces zależy od sprawnego wymieniania się kartkami z graczami stojącymi w kolejce. Musicie się jednak śpieszyć, bo sklepowa zaraz dopije herbatę i zacznie sprzedawać. W tej emocjonującej grze negocjacyjnej handel odbywa się jedynie w ciągu minuty. Karol Madaj, twórca Reglamentacji. Gry na kartki, stworzył niezwykle dynamiczną grę planszową w której do zwycięstwa będziecie potrzebować trochę szczęścia, nieco zręczności oraz żyłki do handlu. Gra, tak jak wszystkie wcześniejsze publikacje IPN, ma także zadania edukacyjne – przypomina o jednym z najbardziej wymownych symboli upadku peerelowskiej gospodarki. Do gry dołączone jest bogato ilustrowane opracowanie historyczne dr. Andrzeja Zawistowskiego, przybliżające dzieje reglamentacji kartkowej. Dzięki niemu starsi z was będą mogli sobie przypomnieć, a młodsi poznać „uroki PRL-owskiego dobrobytu”. [czytaj więcej]