Polskie miesiące – Czerwiec ’89; czas trwania: 7’55”
Film zrealizowany został na potrzeby Fundacji Centrum Solidarności i zrealizowanej przez nią wystawy „Drogi do Wolności” . Gdy w 1985 r. po dojściu do władzy Michaiła Gorbaczowa zapowiedziano w Związku Sowieckim jawność życia politycznego, polscy komuniści zrozumieli, że grunt usuwa im się spod nóg. Próbując zachować resztki władzy, doprowadzili do obrad Okrągłego Stołu, czyli do kompromisu politycznego z przedstawicielami rosnącej w siłę opozycji. Film opowiada o wydarzeniach historycznych poprzedzających to wydarzenie, strajkach majowych i sierpniowych 1988 r., a także o pierwszych kontraktowych wyborach do Sejmu oraz wolnych wyborach do Senatu. Krótki, 8-minutowy materiał stanowi doskonałą pomoc dydaktyczną do wykorzystania na zajęciach lekcyjnych. W sposób syntetyczny film prezentuje widoczny dwugłos wśród przedstawicieli struktur solidarnościowych. W filmie zarysowano funkcjonujący już nieco wcześniej podział na zwolenników i przeciwników rozmów z komunistami w willi MSW w Magdalence i podczas obrad Okrągłego Stołu.
Europejskie Drogi do Wolności
Krótki, 7-minutowy film przedstawia chronologię wydarzeń, jakie miały miejsce w Europie środkowej i wschodniej, począwszy od Polski i pierwszych po II wojnie światowej częściowo wolnych wyborów do Sejmu i Senatu. Zmiany w Polsce wywołały efekt domina w krajach całego Bloku Wschodniego, a co za tym idzie proklamowanie niepodległości przez poszczególne państwa należące do Układu Warszawskiego.
Dzień za dniem, reż. I. Kamieńska, 1988, czas trwania: 16’00”
Zrealizowany u schyłku PRL portret dwóch robotnic (sióstr bliźniaczek) to porażający obraz przemijającej epoki, która uczyniła je wręcz robotami. Bohaterki od 30 lat pracują w jednym zakładzie, przy załadunku i rozładunku cegieł. Zniszczone, znużone twarze, zdeformowane sylwetki. Jest rok 1988, a życie niewolnic systemu się nie zmienia. Nadal towarzyszą im hasła: „Chwała ludziom dobrej roboty”, „Polskę jutra budujemy dziś”, które czytają w drodze do pracy i z pracy od owych 30 lat. To jedno z najmocniejszych uderzeń w PRL.
https://youtu.be/lCQ8mq-2VUM
Major albo rewolucja krasnoludków, reż. M. Zmarz-Koczanowicz, 1989, czas trwania: 31’00”
Od 1986 r., we Wrocławiu, a potem i w innych polskich miastach, zaczęły się rozgrywać prześmiewcze manifestacje. Absurdalne hasła przedrzeźniały oficjalne święta PRL: ,,Wigilia Rewolucji Październikowej”, „Dzień Tajniaka”, ”Papier Toaletowy – pierwsze rozdanie”. Organizatorem tych happeningowych przedsięwzięć był Waldemar „,Major” Frydrych, twórca ruchu Pomarańczowej Alternatywy.
Tak jak akcje tej grupy były parodią komunistycznych świąt, tak film M. Zmarz -Koczanowicz jest parodią rewolucyjnych reportaży o wielkich przywódcach.
Z filmoteki bezpieki odc. 53 – Pomarańczowa Alternatywa, czas trwania: 44’55”
Polecamy również:
Na podobieństwo Jacka, reż. A. Titkow, 2000, czas trwania: 54’00”
Film zrealizowany cztery lata przed śmiercią Jacka Kuronia, słynnego opozycjonisty, potem ministra. Jest on bohaterem i komentatorem równocześnie. Poznajemy człowieka idealistę. Pomimo przywoływanych tu przeżyć, nadal wierzy, że energia, która spowodowała wolnościowe i reformatorskie zrywy, nie może być zaprzepaszczona. Natura społeczeństwa jest dobra, a życie społeczne da się kształtować sprawiedliwie.
Ucieczka z kina >>Wolność<<, reż. W. Marczewski, 1990, czas trwania: 87’00”
Film dostępny jest również w zbiorze „Filmoteka Szkolna”.
Metaforyczna przypowieść o pożegnaniu z PRL, o przemianie ustrojowej (12 kwietnia 1990 r. Sejm uchwalił zniesienie cenzury). Sygnałem do tej powszechnej przemiany jest bunt aktorów występujących w pełnym sztuczności kiczu pt. ,,Jutrzenka”. Artyści zaczynają zachowywać się na ekranie jak osoby prywatne, chcą czuć się wolne od obowiązku grania bezsensownych tekstów, wchodzą w kontakt z kinową publicznością. Twórcy nawiązują tym motywem do „Purpurowej róży z Kairu” W. Allena.
Bunt aktorów się rozszerza. Pod jego wpływem przeobrażają się zwykli ludzie. Na znak poczucia wolności zaczynają… śpiewać. Te wydarzenia mają też wpływ na zaprzedanego władzy cenzora, który jest w tym filmie głównym bohaterem.
https://www.youtube.com/watch?v=KJRysGo6Zx4
Zabić księdza, reż. A. Holland, 1988, czas trwania: 117’00”
Pierwowzorami bohaterów są postaci autentyczne. Okrutnie zamordowany w 1984 r. charyzmatyczny ksiądz Jerzy Popiełuszko i jeden z jego oprawców kpt. Grzegorz Piotrowski. A w tle szara Polska lat osiemdziesiątych, autentyczna tylko w kościołach i w prywatnych domach. Natomiast publicznie inwigilowana, represjonowana.
Film uznać jednak można także za współczesny moralitet. Wcieleniem Dobra jest ksiądz Alek, a Zła – Stefan. Obraz sprowokowany polską rzeczywistością, z obcymi aktorami i wyprodukowany we Francji, ma więc wymiar nie tylko polski, ale też uniwersalny.