W dziale tym zamieszczono linki do ściągnięcia 17 scenariuszy lekcji opracowanych w ramach pakietu Pomorskiej Teki Edukacyjnej. Ich autorami są doświadczeni nauczyciele pomorskich szkół. Materiały dotyczą różnych przedmiotów i poziomów nauczania. Mogą one stać się inspiracją do opracowania nowych lekcji opartych na biografiach świadków oraz historii regionu.
Lista scenariuszy lekcyjnych wraz z linkami do ich przeglądania i pobrania:
1. Przygotowanie do zwiedzania Muzeum i Miejsca Pamięci Stutthof
2. Stutthof – więcej niż muzeum
3. Po wizycie w Muzeum i Miejscu Pamięci Stutthof
4. Być Polakiem w Wolnym Mieście Gdańsku
5. Być Polakiem na Pomorzu Gdańskim 1939-1945
8. Wojna i ludzie. Drogi Czytelniku, pragnę uchylić rąbka prawdziwej historii…
10. Historia dotyczy zwykłych ludzi: życie Maksymiliana Kneblewskiego z Chełmna nad Wisłą
11. Człowiek człowiekowi… – życie w obozie koncentracyjnym Stutthof
13. Bożonarodzeniowa kartka świąteczna
17. Losy Kaszubów w I połowie XX wieku jako społeczności pogranicza polsko-niemieckiego. „Bo my za mało polscy jesteśmy i za mało niemieccy. Bo jak ktoś jest Kaszubą to nie wystarcza to ani Niemcom, ani Polakom” (G. Grass,Blaszany bębenek)
18. KL Stutthof na tle dziejów Pomorza Gdańskiego
Przygotowanie do zwiedzania Muzeum i Miejsca Pamięci Stutthof
Autor: Sławomir Maślikowski
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie, historia, godzina wychowawcza
Poziom edukacyjny: gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna
Materiał do pobrania: Scenariusz 1
Załącznik ilustracyjny do scenariusza 1
Stutthof – więcej niż muzeum
Autor: Sławomir Maślikowski
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie, historia, godzina wychowawcza
Poziom edukacyjny: gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna
Materiał do pobrania: Scenariusz 2
Załącznik ilustracyjny do scenariusza 2
Po wizycie w Muzeum i Miejscu Pamięci Stutthof
Autor: Sławomir Maślikowski
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie, historia, godzina wychowawcza
Poziom edukacyjny: gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna
Materiał do pobrania: Scenariusz 3
Załącznik ilustracyjny do scenariusza 1
Być Polakiem w Wolnym Mieście Gdańsku
Autor: Sylwia Owsińska
Przedmiot: historia
Poziom edukacyjny: szkoła ponadgimnazjalna
Materiał do pobrania: Scenariusz 4
Być Polakiem na Pomorzu Gdańskim 1939-1945
Autor: Sylwia Owsińska
Przedmiot: historia
Poziom edukacyjny: szkoła ponadgimnazjalna
Materiał do pobrania: Scenariusz 5
Dodatkowo do wykorzystania: Biogramy wybranych Świadków historii – byłych więźniów KL Stutthof zamieszczone w zakładce „Ludzie”
Świadkowie generacji – biografie byłych więźniów obozu Stutthof jako klucz do poznania historii Pomorza Gdańskiego w latach 1939-1945
Autor: Justyna Skowronek
Przedmiot: historia, wiedza o społeczeństwie, godzina wychowawcza
Poziom edukacyjny: szkoła ponadgimnazjalna
Materiał do pobrania: Scenariusz 6
Dodatkowo do wykorzystania: Biogramy Świadków historii – byłych więźniów KL Stutthof zamieszczone w zakładce „Ludzie” – lub w zbiorowym pliku Biografie Świadków
Wojna i zwykli ludzie
Autor: Anna Krajnowska
Przedmiot: historia i społeczeństwo
Poziom edukacyjny: szkoła podstawowa
Materiał do pobrania: Scenariusz 7
Wojna i ludzie. Drogi Czytelniku, pragnę uchylić rąbka prawdziwej historii…
Autor: Anna Krajnowska
Przedmiot: historia, język polski
Poziom edukacyjny: szkoła ponadgimnazjalna
Materiał do pobrania: Scenariusz 8
„Być Polakiem na Pomorzu…” Na przykładzie biografii Maksymiliana Kneblewskiego z Chełmna nad Wisłą
Autor: Zofia Heppner
Przedmiot: historia i społeczeństwo
Poziom edukacyjny: szkoła podstawowa
Materiał do pobrania: Scenariusz 9
Załącznik ilustracyjny do scenariusza 9
Historia dotyczy zwykłych ludzi: życie Maksymiliana Kneblewskiego z Chełmna nad Wisłą
Autor: Elwira Górczak-Ulman
Przedmiot: historia, wiedza o społeczeństwie, język polski, godzina wychowawcza
Poziom edukacyjny: szkoła ponadgimnazjalna
Materiał do pobrania: Scenariusz 10
Załącznik ilustracyjny do scenariusza 10
Człowiek człowiekowi… – życie w obozie koncentracyjnym Stutthof
Autor: Agnieszka Burandt
Przedmiot: historia, godzina wychowawcza
Poziom edukacyjny: szkoła ponadgimnazjalna
Materiał do pobrania: Scenariusz 11
Opór więźniów wobec terroru stosowanego w obozach koncentracyjnych Trzeciej Rzeszy na przykładzie KL Stutthof
Autor: Zofia Heppner
Przedmiot: historia, wiedza o społeczeństwie, godzina wychowawcza
Poziom edukacyjny: szkoła ponadgimnazjalna
Materiał do pobrania: Scenariusz 12
Bożonarodzeniowa kartka świąteczna
Autor: Beata Falgowska
Przedmiot: historia i społeczeństwa, plastyka
Poziom edukacyjny: szkoła podstawowa
Materiał do pobrania: Scenariusz 13
Niezapominajki, bzy, chabry i róże… – co myśl o nich znaczyła w obozie? Waleria Felchnerowska „Niezapominajka”.
Autor: Joanna Hulanicka
Przedmiot: język polski
Poziom edukacyjny: szkoła podstawowa i gimnazjum
Materiał do pobrania: Scenariusz 14
Sylwetki komendantów KL Stutthof. „Ludzie nie są więźniami przeznaczenia, lecz jedynie więźniami swych własnych umysłów” (F.D. Roosevelt).
Autor: Bożenna Sucharska
Przedmiot: język polski, historia, etyka, wiedza o społeczeństwie
Poziom edukacyjny: szkoła ponadgimnazjalna
Materiał do pobrania: Scenariusz 15
Piaśnica jako symbol polityki eksterminacji Polaków na Pomorzu Gdańskim – „krew brata mego głośno woła ku mnie z ziemi„.
Autor: Bożenna Sucharska
Przedmiot: język polski, historia, etyka, wiedza o społeczeństwie, godzina wychowawcza
Poziom edukacyjny: szkoła ponadgimnazjalna
Materiał do pobrania: Scenariusz 16
Losy Kaszubów w I połowie XX wieku jako społeczności pogranicza polsko-niemieckiego. „Bo my za mało polscy jesteśmy i za mało niemieccy. Bo jak ktoś jest Kaszubą to nie wystarcza to ani Niemcom, ani Polakom” (G. Grass, Blaszany bębenek)
Autor: Dariusz Szymikowski
Przedmiot: historia, wiedza o społeczeństwie
Poziom edukacyjny: szkoła ponadgimnazjalna
Materiał do pobrania: Scenariusz 17
KL Stutthof na tle dziejów Pomorza Gdańskiego
Autor: Elwira Górczak-Ulman, Anna Krajnowska
Przedmiot: historia – warsztaty powtórzeniowe do matury z historii na poziomie rozszerzonym
Poziom edukacyjny: szkoła ponadgimnazjalna
Materiał do pobrania: Scenariusz powtórzeniowy